Mi az a gerillareklám?

Biztosan te is láttál már szerte a városban (utcán, villamoson, abc-ben vagy éppen járdán) olyan hirdetéseket, reklámokat, amikről nem tudtad azonnal, hogy mit hirdetnek vagy hogy egyáltalán hirdetnek-e valamit. Gondolom az is előfordult már, hogy egy-egy ilyen fura utcai szöveg vagy kép láttán addig furdalt a kíváncsiság, hogy hazamentél és rákerestél az interneten.

A gerillareklám lényege éppen ez, hogy úgy keltse fel az érdeklődésed, hogy szinte észre sem veszed, hogy beszélsz róla, elgondolkodtat, kutatásra ösztönöz.

Ott motoszkál benned, míg ki nem deríted mi is ez az egész.

De hogyan is működik egy ilyen akció?

A profi reklámcégek a gerillamarketing kifejezést a nem hagyományos reklámeszközök, illetve technikák összefoglaló neveként használják. Úgy is szokták hívni, hogy vírus marketing.

De nem, ez nem egy betegséget jelent 🙂 Inkább úgy képzeld el, mint egy szájról szájra terjedő pletykát.

Hogy lásd is a különbséget a hagyományos hirdetési mód és a gerillareklám között, itt egy rajz:

gerilla terjed

A képen a középső kör magát a reklámot, a további körök pedig a fogyasztókat, vagyis minket jelölnek.

Az első ábrán megfigyelheted hogyan jut el egy hagyományos reklám  az emberekhez, a másodikon a gerillamarketing vírusokéhoz hasonló terjedési “sebességét” láthatod.

A fő különbség, hogy míg egy hagyományos reklám közvetlenül csak ránk hat (abban a néhány percben mikor meglátjuk), addig egy-egy gerilla akció úgy fejti ki a hatását, hogy az emberek egymás között tovább adják hírét (hogy milyen vicces volt vagy éppen megdöbbentő). Nincs is fizikálisan jelen az adott hirdetés, csak a híre.

Mivel gerillareklám üzenete a fogyasztókon (szóbeszéden, pletykán, az interneten) keresztül terjed, jóval olcsóbb a hagyományos reklámnál. Eredményességét tekintve kiaknázza az emberi kíváncsiság minden aspektusát, így sokkal hatékonyabb is.

Itt egy másik példa:

herminia-icw-ad    guerilla-watch

A két képen ugyanannak a gyártónak a hirdetését látod, még az óra típusa is ugyanaz. Te melyikre figyelnél fel jobban, melyik hirdetés jutna eszedbe még napok múlva is?

Ez a nálunk még gyerekcipőben járó irányzat, általában szokatlan, mosolyfakasztó, intelligens, nemegyszer meghökkentő ötletekkel éri el céljait. Minden benne van, amit a hagyományos reklámból hiányolni szoktunk.

Lássunk egy újabb példát. Melyik fickónak segítenél szívesebben?

a jó reklám az érzelmkere hat

(fordítás: “Jacksonville-be”, “anyámékhoz Karácsonyra”)

Az üzenet csomagolásán sok múlik: az érzelmekre ható reklám általában betalál, és ez az, amiben a gerillareklám igazán erős.

Ha esetleg szeretnél otthonra egy kerti grill szettet:

5-reasons-guerilla-marketing-isnt-viral-marketing0

Lenne kedved síelni, miután ez az üzenet fogad a családod autójának szélvédőjén?

amazing_guerilla_marketing_ads_640_36

Egy jó kávét útközben?

kávéA te segítségedre is szükség van, de vajon ez eszedbe jutna, ha nem látod ezt a bevásárló táskát az utcán?

Lets-Go-Shopping-14

Tudtad, hogy tudsz repülni? Legalábbis ezt az érzést adja neked ez a gerilla akció, amely egy amerikai író (James Patterson) könyvsorozatát népszerűsíti. Ebben a könyvben a gyerekek tudnak repülni. És jééé, a képek alapján ezen az amerikai utcán mindenki szárnyra kap. Persze jó szögből kell kattintani a képet 🙂

maximumrideflyAhogyan a fenti példák is mutatják, a jó gerilla akció kulcsa a kreativitásban és a közérthetőségben rejlik.

Jókor van jó helyen, továbbgondolja egy-egy megszokott tárgy vagy utcaelem lehetőségeit, történetet sző köré. Alapoz az emberi kíváncsiságra és arra is, hogy általában foglalkoztatnak bennünket a rejtélyes, szokatlan dolgok. Ezáltal sokkal jobban tudunk kötődni az elképzeléshez, azonosulni tudunk vele.

Technikailag pedig olcsó, könnyen kivitelezhető ötletekkel dolgozik. Lehet

papír alapú: falragasz, ötletes szórólap, aszfalton megjelenő kép stb.,

videó alapú: rövid reklámfilm nem mindennapi témafelvetéssel,

„pletyka” alapú szöveges akció: felkapott témák főként neten, közösségi portálokon történő megosztásával, terjesztésével,

– szervezett megmozdulás, flash mob,

a street art / urban art akciókhoz hasonló.

Kezdj hozzá bátran saját gerilla akciódhoz! Íme néhány tipp az első lépésekhez:

1. Gondolkodj el azon, hogy mit jelent számodra az adott téma, amit szeretnél világgá kürtölni!

2. Lépj egyel hátrébb, és most szemléld a kérdést ebből a távolságból. Próbáld meg megtalálni az általad fontosnak vélt téma társadalmi közegét is.

3.  Keresd meg a témához leginkább illő helyszínt!

4. Találd meg a leginkább kifejező formát, és az eszközt, ami a rendelkezésedre áll! Ne feledd, nem kell nagyban gondolkodnod, inkább a koncepció legyen ütős.

5. Mutasd meg a gondolatod újszerűségét, légy kreatív és ne félj a saját határaid átlépésétől.

Share Button

Comments are closed